Tuesday, May 10, 2011

Tanggal 22hb April 2011

Alhamdulillah...setelah 9 bulan 3 minggu 3 hari mengendong, mengusung ke sana sini, aku selamat melahirkan cahaya mata chomel yg diberi nama NUR DAMIA DELISYA BINTI MUHAMMAD IZWANAZRUL seberat 2.41kg secara normal dan natural..huhu..>.<
Satu pengalaman yang xkan dapat aku lupa saat2 Mia nak klua..ibarat 1 mlm yang sangat2 panjang dan penuh cobaan. Di temani si suami yang penyayang dan prihatin yang x penah kisahkan penat lelah,lapar dahaga menjaga aku d saat2 aku menahan kesakitan yang amat sgt.Tankiu abbi..MUHAMMAD IZWANAZRUL ISMAIL.
Aku mula sakit pagi khamis 21 hb April 2011 pukul 4 pagi tp aku steady lagi..yela kot2 false contraction lg..jd aku cool je..jln ke hulu ke hilir dalam rumah sambil pk nk pegi spital ke x..kebetulan hari khamis tu jugak aku ade checkup.2 mggu lepas doc cakap da bukak 1 cm tp bila checkup still lg 1 cm dan nk d jadikan cerita hari khamis tu aku pegi checkup mcm biasa sebelah pagi doc check2 da bukak 2 cm. Aku pun tenang lg..tp skali doc ckp "Ok puan, da bukak 2 cm da bole duduk ward la..!"..."HO???!!" duk ward?aku pun jd blur + cuak..cptnyer duk ward..x sempat nk ajak suami jenjalan aritu..cess....maka hari tu jugak aku d bawak ke ward Perdana 1 di Hospital Bersalin Razif, d pakaikan tag, d briefkan pasal2 BF dan segala2..msa masuk ward tu aku x de rsa skt sgt lg..rasa ala gitu-gitu je..maka aku pun melayan la astro n tenet yg d sediakan kat bilik tu..mula pukul 3 lebih aku dapat rasa cntraction makin kuat..masuk pukul 7 mlm je aku mula terasa yang amat sgt...time tu tuhan je yang tahu..aku mula mntk ubat tahan skt..weng sekejap, aku pun tdo..tp cesss...sekejap je effect ubat tu..pukul 9 aku sedar dr tdo yang x berapa nk lena sgt dgn rasa sakit yang makin mengila..semakin lama aku da makin x keruan..yang aku dpt sebut hnya "subhanallah! Allahuakbar!aduh!sakit! itu yang aku ulang berkali2..tuhan je tahu rsa sakit nyer..pukul 11 nurse dtg check bukaan bru 5cm..huh!5 cm da sakit yang amat cm2 kalu lebih lg sure lg sakit..pukul 3 pg dorg check lg pun bru 5cm..pas2 nurse kata pukul 7 kte ke labor room ye puan..ho??!!pukul 7 pgi..gila!mmg gila!!aku da makin sakit..msa tu c suami kata aku da x mcm diri aku..menahan sakit sampai mengigil2, mcm2 lg...dia kata sampai da habis ayat da nak d bacakan utk aku..mane x sakit..cntraction makin kuat selang 2 3 minit kene balik..c suami x berhenti berdoa mntk2 aku d kuatkan..tepat pukul 7 aku d usung ke labor room. D pecahkan air ketuban da maka lepas tu aku jd semakin mengila, c suami kata suara aku yang paling kuat tahan sakit kat labor room tu..mane nak aku sedar..da sakit!dorg bg ubat tahan sakit pn aku ttp rsa sakit, rasa mcm ubat tu x rsa 0.1% pun..aku x induce, aku x mnum selusuh, x da epidural mmg totally natural..tanpa aku sedar rupanya c suami cerita aku ada wat cobaan mengigit dia 2x pas2 x dpt aku nk geget tgn sndri...huh!seyes x sedar..fiu~ klau x mau putus aku geget tahan sakit.doc check da bukak 9 cm..doc ckp jgn teran dl..tp aku da sakit jd aku terteran la...skali aku trasa kepala budak da nk klua..aku jerit kat suami "abang, pala budak da nk klua..maka c suami pun bergegas panggil doc.maka usaha nk mengeluarkan c Mia ni bermula..aku d suruh meneran sekuat hari..x penah aku meneran mcm tu seumur hidup aku..berkali2 tp x berjaya..last2 vacuum jugak d guna..x lma lepas tu aku dpt rasa budak d tarik klua...aku yang masih dalam kesakitan tp sedikit lega dan keblurran tgk anak aku d bwk ke tempat bb utk d berikan tindakan sewajarnya..nurse2 doc bertungkus lumus bermacam2 buat nk suh anak aku nangis..aku pun + blur dan takut..apa yg jd?anak aku ok ke?x lma lepas tu aku dgr tangisan anak aku yang pertama..berlinang airmata aku bila dgr dia nangis..seolah2 semua sakit yang aku tggung semalam dan msa nk mngeluarkan dia hilang cm2 je..aku pandang c suami dengan senyuman..time tu doc da mula buat proses jait menjait ...aku radha je..rsa sakit jait tu da x seberapa klau nk d banding dgn rsa sakit nk beranak..jd aku relakan je apa doc nk wat..trasa skit2 bunyi zass zass sket je yg aku dgr..buat la ape pun doc..aku redha..penat bukan kemain lg..settle doc menjait aku d bwk blk ke ward dan x lma lepas tu Mia di bawak oleh nurse pada aku utk BF..Sepanjang masa Mia ada dgn aku sbb aku full BF.penat bersalin mmg terasa lg tp sbb anak x rsa sgt da..pk nk bg ank BF n belai anak je..c suami da mula flat..mane x nyer menjaga aku siang mlm sabung dlm labor room lg..bak kata dia la" yang menanggung da sekian yang tertanggung lg la sekian!" huhu..cian abbi!aku hny d benarkan blk esoknyer jd 1 hari tu hny aku mia dan suami dlm bilik tu..kisah menjaga mia da bermula...walaupun penat tp suami ttp gagah menolong aku...syukur Alhamdulillah aku bersyukur sgt dpt suami camni..saat getir ssh sng aku sentiasa ada...smoga berkekalan la hendaknya..amin..
Hari demi hari kami melayan kerenah mia yang baru beberapa hari hidup d dunia, penat ssh sng Mia ttp ceriakan hidup kami...alhamdulillah harini genap 20 hari usia Mia. Abbi dan Ummi sayang Mia..love u Mia..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails